Jak wygląda badanie satysfakcji pracowników?

18 grudnia 2019 Praca

Z pewnością każdy wie, że bez pracowników żadne przedsiębiorstwo nie może funkcjonować. To właśnie oni definiują pozycję danej firmy na rynku. Oczywiście personel potrzebuje odpowiedniej motywacji, aby wykazywać się efektywnością. Jeżeli pracownik nie jest w odpowiedni sposób stymulowany, bardzo często podejmuje decyzję o poszukiwaniu nowego zatrudnienia. Dla przedsiębiorstwa to naprawdę negatywna sytuacja, ponieważ proces rekrutacji na wolne stanowisko pracy jest bardzo czasochłonny i kosztowny.

Satysfakcja z wykonywanej pracy

W dzisiejszych czasach każdy z nas pracuje w różnego rodzaju przedsiębiorstwach. Satysfakcja z pracy to bardzo ważny aspekt dla każdego pracownika. Wiąże się ona ze stosunkiem kierownictwa firmy do personelu. Dokładniej chodzi o współpracowników, przełożonych, atmosferę, miejsce pracy czy też wykonywane zadania. Wbrew pozorom wiąże się to z aspektem finansowym oraz poczuciem samorealizacji i przynależności. Satysfakcja z pracy dla wielu osób jest znacznie ważniejsza niż wysokość otrzymywanego wynagrodzenia. Pracownicy pragną, aby wykonywane przez nich czynności oraz panująca atmosfera sprawiały im przyjemność. Obecnie na rynku istnieje wiele przedsiębiorstw, które przykładają ogromną uwagę do poziomu satysfakcję swojego personelu oraz takie, które w ogóle nie zwracają uwagi na ten aspekt.

Satysfakcja z pracy i jej pomiar

Obecnie wiele przedsiębiorstw decyduje się na dokonanie pomiaru satysfakcji personelu. Pozwoli to na określenie czynników, które mają wpływ na jej niski poziom. Oczywiście satysfakcja z pracy powinna być mierzona w sposób regularny. Niezbędne jest, aby obejmowała informacje dotyczące nastawienia, morale oraz motywacji personelu. Częstotliwość przeprowadzanych badań powinna wahać się od jednego do dwóch razy w ciągu roku. Satysfakcja z pracy powinna być możliwa do porównania w czasie. W dzisiejszych czasach dostępnych jest wiele metod pomiaru tego aspektu.

Pierwsza z nich polega na prowadzeniu rozmów z zatrudnionymi, które najczęściej inicjowane są przez kierowników. Bardzo często jednak personel wykazuje niechęć do wyrażania negatywnych opinii na temat działania przedsiębiorstwa. Satysfakcja z pracy może być również mierzona przy pomocy ankiet. Charakteryzują się one głównie dużą anonimowością oraz umożliwiają przeprowadzenie pomiarów na dużej grupie pracowników. Kolejnym sposobem na pomiar satysfakcji są badania fokusowe. Najczęściej przeprowadza się je na grupie złożonej z kilku lub kilkunastu osób. Mają oni za zadanie pomiar motywacji, zaangażowania i nastawienia do wykonywanych obowiązków. W tym przypadku kładzie się ogromny nacisk na wyniki jakościowe. Satysfakcja z pracy może być badana na jeszcze wiele innych sposobów, jednak te metody uznawane są za najpopularniejsze.

Czynniki powodujące niezadowolenie z pracy

Istnieje grupa czynników, które są najczęściej wskazywane przez pracowników jako obniżające satysfakcję z wykonywanej pracy. Najpopularniejszym z nich jest niezadowolenie z kadry zarządzającej. Powinna stawiać proste wymagania oraz cele całemu personelowi. Satysfakcja z pracy znacznie się obniża na skutek ograniczonych możliwości rozwoju. W wielu przedsiębiorstwach pracownicy nie mają możliwości uczestniczenia w różnego rodzaju szkoleniach, w związku z tym nie poszerzają swojej wiedzy. Właściciele przedsiębiorstw często nie doceniają pomysłów zgłaszanych przez personel, w związku z tym nie jest on zmotywowany do poprawy efektywności pracy. Satysfakcja z pracy kształtuje się na niskim poziomie również w przypadku niskiego poziomu wynagrodzenia.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Strategie Personalne, prowadzącą badania satysfakcji pracowników w firmach.

Strategie Personalne, ul. Królowej Jadwigi 236/1, 30-218 Kraków, tel. 607 740 950

18 grudnia 2019 Praca

0 Komentarze