Prowadzenie rekrutacji pracowników jest procesem często skomplikowanym i długotrwałym. Pomocne może okazać się zatrudnienie specjalisty ds. HR lub podjęcie współpracy z agencją. W odniesieniu sukcesu może pomóc również headhunter. Jakie metody rekrutacji warto zastosować?
Kto odpowiada za rekrutację pracowników?
W ostatnich latach rekrutacja pracowników przeniosła się głównie do przestrzeni wirtualnej. W odpowiedzi na oczekiwania przedsiębiorców w sieci można znaleźć serwisy pracy, które pozwalają na określenie oferowanej branży, stanowiska czy lokalizacji pracy. Zamieszczenie swojego ogłoszenia wśród np. ofert pracy w Białymstoku pozwala na zwrócenie uwagi osób, którzy poszukują zatrudnienia w okolicy, korzystając z filtrów wyszukiwania.
W małych firmach rekrutacją zajmują się zazwyczaj przedsiębiorcy lub osoby oddelegowane do tego typu zadań, w większych najczęściej tworzy się działy HR (Human Resources), których pracownicy odpowiadają za przebieg całego procesu. Jeszcze innym sposobem jest współpraca z jedną z firm HR albo agencji - wówczas szukaniem pracowników zajmują się eksperci.
Headhunter: co to znaczy? Jaka jest jego rola w rekrutacji?
Ważną rolę w procesie rekrutacji odbywa specjalista, który odpowiada za jego przebieg, zwany rekruterem. Niektóre firmy decydują się również na współpracę z „łowcą głów” - headhunterem. Co to znaczy i jaki jest zakres jego obowiązków?
Do zadań zawodowych headhuntera należy poszukiwanie pracowników na wysokie stanowiska. Nawiązuje on relacje z utalentowanymi osobami, przegląda ich życiorysy i szuka takich kandydatów, jakich potrzebuje współpracująca z nim firma. Zakres jego obowiązków jest bardziej wyspecjalizowany niż w przypadku rekrutera; z tego rodzaju stanowiskiem można spotkać się zazwyczaj w firmach HR.
Headhunter jest osobą, która stara się zwerbować osoby posiadające zatrudnienie. Ci, z którymi się kontaktuje, zazwyczaj nie szukają pracy i nie odpowiadają na zamieszczane oferty - to on dociera do nich, próbując skłonić pracowników o największych kompetencjach do zmiany pracodawcy.
Gdzie szukać pracowników?
Prowadzenie skutecznej rekrutacji wymaga odpowiednich działań. Istnieje wiele sposobów poszukiwania pracowników. Wśród skutecznych metod rekrutacji wymienia się m.in. zamieszczanie ofert w serwisach pracy i mediach społecznościowych, korzystanie z rekomendacji aktualnych pracowników, szukanie kandydatów na forach branżowych czy też ogłaszanie poszukiwań na stronie internetowej firmy (np. w zakładce „Kariera”, „Rekrutacja” lub „Oferty pracy”).
Część przedsiębiorców decyduje się na outsourcing procesów rekrutacyjnych (RPO). Wówczas rekrutacją pracowników zajmują się zewnętrzne, wyspecjalizowane agencje. To rozwiązanie szczególnie popularne w przypadku, gdy firma poszukuje większej liczby pracowników - np. podczas tworzenia nowego zespołu czy działu w przedsiębiorstwie.
Prowadzenie rekrutacji warto ogłosić również na swoim prywatnym profilu, zamieszczając informację o wymaganiach i oferowanych warunkach - udostępnienia znajomych mogą pomóc w znalezieniu odpowiednich osób.
Jak weryfikować kandydatów podczas rekrutacji?
Wkrótce po zamieszczeniu oferty zaczną pojawiać się odpowiedzi - gdy jest ona interesująca, są to dziesiątki, a niekiedy nawet setki aplikacji. Jak przeprowadzać selekcję i wybierać kandydatów do kolejnych etapów rekrutacji?
Konieczna jest dokładna analiza przesłanych aplikacji: treści zgłoszeń, życiorysów, innych dokumentów rekrutacyjnych. Pomóc może również przeprowadzenie tzw. testów rekrutacyjnych (sprawdzenie kompetencji, umiejętności, predyspozycji) i/lub zlecenie wykonania zadania rekrutacyjnego. Jeśli jest taka możliwość - warto poprosić o referencje.
Na tej podstawie można wybrać grono kandydatów, którzy wezmą udział w rozmowie kwalifikacyjnej. Przed jej przeprowadzeniem warto przygotować plan rozmowy i listę pytań oraz zagadnień, które zostaną na niej poruszone. Należy upewnić się, jakie są oczekiwania kandydatów oraz co mogą zaoferować firmie, w której chcą pracować. Po przeprowadzeniu wszystkich rozmów należy zebrać wszystkie zdobyte informacje i wybrać osobę, której zaproponuje się zatrudnienie (zwykle poprzedzone dniem próbnym).
Przeprowadzenie skutecznej rekrutacji pracowników wymaga wyboru odpowiedniej metody (lub metod) i późniejszej selekcji kandydatów. Można samodzielnie zorganizować cały proces lub nawiązać współpracę z jedną z firm HR.
Artykuł sponsorowany
Zostaw komentarz